dijous, 7 de maig del 2015

LES FIGUERES

Les figueres són la meva asignatura pendent!, però no tinc més espai! en tinc vuit varietats en el marge i no m'en caben més.
Inicialment només coneixía les coll de dama negres i blanques, i amb el temps he anat descobrint infinitats de varietats, fins i tot he descobert a Mallorca la millor i més complerta col.lecció de figueres de tot el món!, es tracta del camp d'experimentació de figueres de son mut nou, a Llucmajor, on sembla que hi tenen més de 400 varietats!, us facilito l'enllaç per que en feu una ullada.


figuera estalonada a Formentera


També hi ha a Badajoz el Banco de germoplasma de higuera de la finca la orden-valsequera, depenent de l'Estat, que tenen una col.lecció de qüasi 400 varietats també de tot el món, podeu fer-li una ullada a l'enllaç on hi ha la caracterització de totes les varietats, incloses les meves!
  
assecant figues en una altra època

diversitat de figues!

Es sorprenent que es puguin diferenciar les 600 varietats existents!
Per sort jo només en tinc vuit!
-Coll de dama negra: la més famosa de les figues!
en tinc un arbre jove que ja produeix figues excelents, el vaig treure d'un rebrot de soca d'una figuera de la masía de can Ribes de Molins de rei.


coll de dama negra
-Coll de dama blanca: Fa trenta anys tenia una figuera d'aquesta varietat molt grossa, però cada cop que plovía hi havia sedimentacions de llims en aquell racó de camp i va morir per ofegament de les arrels, i tot i que són molt rústiques i resistents a la sequera, alhora les seves arrels són molt sensibles als canvis sobtats. 
Ara en tinc una de jove que encara no ha produit.


coll de dama blanca


-Ull de perdiu: vaig trobar aquesta varietat en una finca veína i en vaig fer un empelt d'ullet sobre una figuera envellida que tenia en un marge.
Fa unes figues blanques i dolces a partir de setembre.
Es una varietat molt antiga que es troba per tots els païssos catalans.

-Napolitana negra: Es una figa grossa força apreciada, fa algunes bàcores o figa-flors a partir de l'agost, posteriorment entrat el setembre vénen les figues, més petites i molt bones.
En vaig plantar un arbre comprat fa dos anys, a veure si tasto alguna figa aquest estiu!.


napolitana negra
-Napolitana blanca: fa dos anys vaig localitzar un exemplar en un camp de molins de rei i en vaig fer un empelt de corona, va anar bé, a veure quan tasto la primera figa!
Segons els llibres, no es tan bona com la negra, i no fa bàcores o figa-flors.

-Bordissot blanca: probablement es una de les varietats més antigues que existeixen, ja està documentada en el segle XV, però podria ser encara més antiga per que sembla que "bordissot" deriva de burjassot, població de valència que en reclama l'orígen. Es va escampar pels Païssos Catalans i són també d'aquesta varietat les famoses figues de Fraga.


bordissot blanca
Tinc un arbre jove que vaig arrencar sent un rebrot de soca d'una figuera centenària que es troba al costat de la masía de can ferrés de Molins de rei.
Les figues que he tastat en diverses ocasions són idèntiques a les de la foto!, són dolces i de molta qüalitat, de fet són les millors figues per assecar!

- Figa sajola: és una varietat força anomenada pels pagesos "veterans" de Molins i rodalíes, però que ningú conservava i que ha costat de trobar, finalment un conegut n'ha localitzat un exemplar a Corbera de llobregat, em va portar una sola branqueta i en vaig fer una estaca que ha arrelat!,  aquest any l'he plantat al terra per que es faci més gruixuda.
Sembla que és una figa blanca, bona, que s'havia utilitzat per assecar, però he trobat disparitat de criteris sobre les seves característiques, així que hauré d'esperar uns anys per tastar-les i caracteritzar-les.


figues de sajola

 -Figa sajola negra: d'aquesta varietat no n'havia sentit a parlar, m'en van dur dues branques juntament amb la sajola blanca, en vaig fer un empelt de corona que ha anat bé. He trobat poca informació a la xarxa sobre aquesta varietat, sembla que es petita, bona i madura al setembre.
Hauré d'esperar uns anys per caracteritzar-les.





5 comentaris:

  1. M'interesserìa trovar una figuera, no necessariament molt feta, de figues sajoles. Per comunicacions el tel. 977601179 de Valls. correu electronic:eabatv@gmail.com

    ResponElimina
  2. Se ha publicado un libro sobre el cultivo de la higuera, se llama " el cultivo de la higuera en el campo de Albatera", novedades, tecnicas, mas de 200 fotografias...

    ResponElimina
  3. Yo amdic Ramon soc fruiter del marcat del Poblenou Barcelona als Anys 50 I 60 yo venia figues Sajolas que anavan am sistells I venian dels pagesos de Malgrat

    ResponElimina
  4. A mi també m'encantaria acondeguir 1 figuera setjola

    ResponElimina
  5. Si en teniu, contactru-me sup (sfauras2002@yahoo.co.uk)

    ResponElimina